Re: Off topic

From: Henrik Kramshoej (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 24 Aug 2006 - 16:25:37 CEST

Date: Thu, 24 Aug 2006 16:25:37 +0200
From: Henrik Kramshoej <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Off topic

On Thu, Aug 24, 2006 at 03:23:03PM +0200, Phil Regnauld wrote:

> http://dban.sourceforge.net/

Dban er fin til en enkelt disk, men flere i parallel
er ikke understøttet.

USB dimser som er foreslået er heller ikke lige min kop
mere - de er simpelthen for langsomme og du får meget
dårlig adgang til fejlkoder og den slags, i forhold
til samme disk på en controller i maskinen.

Smartctl og den slags virker eksempelvis ikke på de USB
dimser jeg har brugt

Jeg vil anbefale at tage en ældre maskine og putte
diskene på to adaptere og så bruge et script der sletter
dem - et script som så pludselig ikke skriver til wd0c
fordi du er træt ;-)

Det kan fint være en procedure med at man sletter disken
når den tages "ud af produktion", således at man ikke
står med den store pukkel og fristes til at smide
dem i skraldespanden, eller sætte dem i drift på maskiner
hvor data /kunne/ komme i risikozonen.

Der findes også firmaer der sælger det som service,
hvor man får fine certifikater på at data er væk
- jeg bruger dem dog ikke, for jeg har en stor økse :-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000