Re: Ekstern DVD-brænder

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 04 Aug 2006 - 13:41:06 CEST

Date: Fri, 04 Aug 2006 13:41:06 +0200
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Ekstern DVD-brænder

Michael Knudsen wrote:
> Jeg har en eller anden braender fra Lite-On til USB2, og den fungerer fint
> under OpenBSD:
>
> umass0 at uhub0 port 1 configuration 2 interface 0
> umass0: In-System Design USB Storage Adapter, rev 2.00/11.06, addr 2
> umass0: using SCSI over Bulk-Only
> scsibus0 at umass0: 2 targets
> cd0 at scsibus0 targ 1 lun 0: <LITE-ON, LXR-40122, 7S06> SCSI0 5/cdrom removable

> Hvis du bruger for meget stroem paa USB-bussen (hvilket ikke er
> utaenkeligt med nogle mus), slukkes USB-porten maaske. Kernen plejer nu
> at brokke sig i dmesg.

Jeg fandt en Knoppix CD til at teste brænderen med. Her ser den ud til
at virke. Her er hvad Linux mener om brænderen:

Vendor: 0ecd
Product: 40c0
iProduct 76 (har jeg ingen anelse om hvad betyder)
Som type var "Mass Storage Device" angivet.

Så det ser for mig ud som om, der evt. kunne mangle noget i kernen - men
hvad? Systemet er som tidligere nævnt fbsd 5.3r. Mangler der noget der
først kom i en senere version? Er der evt. et andet sted jeg skal spørge?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen