IHC med FreeBSD controller

From: Anders Søndergaard Jensen (none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 Sep 2005 - 15:11:02 CEST

Date: Wed, 21 Sep 2005 13:11:02 -0000 (UTC)
Subject: IHC med FreeBSD controller
From: Anders Søndergaard Jensen <none@doozer--freakout.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej venner,

Slet skjult under overskriften lurer en, måske lidt off topic,
forespørgsel.

Jeg har jo købt mig en bondegård ude på bøhlandet.
Så ved jeg jo ikke hvad jeg skal lave det næste stykke tid,
så hvorfor ikke kaste sig over denne lille lækkerbidsken?

På IHC (Intelligent House Control, red.) markedet er der
groft skåret fire spillere: EIB og LON, som er nogle mere
eller mindre åbne standarder, men produkterne til disse er
dyre og nok mest møntet på industrielle installationer.

Så er der Carlo Gavazzi og LK som nok er mere velegnet til
home automation. Begge proprietære så det driver.
Carlo Gavazzi laver adresserbare komponenter som snakker
sammen via en bus og LK laver en centralistisk model med
standard komponenter (almindelige overpriced kontakter
og ledninger) og logiken i elskabet.

LK laver nogle rimeligt interessante IHC produkter, og nogle
mindre interessante IHC produkter.
De interessante er deres input og output moduler, som normalt
skal snakke sammen med en Controller.
Controlleren er den mindre interessante, hvis funktionalitet
er forholdsvis stækket og hvis man fx. ønsker en web server
eller alarm system, etc. så er det altid dyre ekstramoduler
og opgraderinger og penge op af lommen.

Deres I/O moduler er rimelig prisbillige (500-1000 kr.) og
de kan stand-alone kobles uden controller således at der er
en 1-1 kobling mellem input og output porte.
Denne egenskab lader mig tro at deres protokol er relativ
enkel at aflure. Det må være noget med at en sluttet input
port giver en adresse med en tilstand på bussen (som måske
er RS-485?). Dette leveret direkte til output modulet vil
resultere i det tilsvarende output relæ bliver sluttet.

Spørgsmålet er, om der er nogen af mine mednørder der har
pillet med sådan noget? Har hørt om nogen der har?
Har gode ideer til hvordan man skal gribe denne reverse
engineering opgave an?

Jeg har tænkt mig at min logik del skal være en Soekris
med FreeBSD, som giver mig mange flere mulighedern end
LK's portfolio af controllere.

De bedste hilsner,

Anders