automatisering ved oprettelse af brugere

From: Isak Lyberth (none@ily--simpel-it.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 17 Oct 2005 - 10:10:35 CEST

Date: Mon, 17 Oct 2005 10:10:35 +0200
From: Isak Lyberth <none@ily--simpel-it.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: automatisering ved oprettelse af brugere

Jeg skal have lavet et script/kommando som opretter en bruger med
tilhørende homedir, opretter diverse symlinks med korrekte tilladelser
og sætter password.

symlinksene er de samme hver gang, og tilladelserne til dem er også ens.

Det er på OpenBSD, ftp serveren er pure-ftpd.

Konkret handler det om at jeg har en ftp server som vores kunder skal
kunne downloade filer fra, og i nogle tilfælde uploade til.

Kunderne skal kunne hente nye versioner af 3 forskellige produkter. Det
er her symlinksene kommer ind.
Nogle kunder skal kunne hente produkt 1 ander produkt2 osv.
Så fra hver brugers homedir ligger der symlinks til de tre produkt
foldere, der er så en gruppe for hver produkt. Grupperne har så
læseadgang til de forskellige produkt mapper.

Er det til at forstå?
Jeg skal forlade biksen her, og der er nogle ikke unix folk der skal
overtage tjansen, så derfor vil jeg gerne lave det så nemt som muligt.

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig

Hilsen Isak