Re: SNMP

From: Line Wolff (none@line--nelja.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 06 Oct 2005 - 14:09:38 CEST

Date: Thu, 06 Oct 2005 14:09:38 +0200
From: Line Wolff <none@line--nelja.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SNMP

Albers, Tony wrote:

>Godt spørgsmål.
>
>Der er tale om nogle testmaskiner der står i forskellige testlabs. Relevant information er alt lige fra oppetid til patchlevel(læs: hotfixes og winblows service packs). Testmaskinerne er både x86, PPC og SPARC baserede.
>
>/tony

Start med at fokusere på målet - det kan groft sagt deles i to
kategorier og der er lidt forskel på hvordan de skal håndteres: Data,
der er oplagt at smide i en graf, og data, der ikke er.

Hvis dit mål er at overvåge "grafbare" ting, såsom temperatur,
netværkstrafik, diskplads etc. så er snmp/mrtg/rrdtool/cacti oplagt.
Mange målepunkter virker out-of-the-box på en standard snmp installation
(både under BSD, Linux og Windows), men skal du have mere specielle
målinger ud (fx. sps fra iostat eller output fra pf), skal du til at
sætte dig ind i custom MIBs og det kan være lidt af en langhåret affære.
Til sådan noget anbefaler jeg at du scripter dig ud af dataindsamling på
den enkelte server og bruger fx. nrpe (Nagios) til at samle data fra
flere hosts på serveren der skal graf'e/indsamle det. Til at lave grafer
er cacti nemt at gå til.

Derimod, hvis du vil have ikke-grafbar information som fx. SP-whatever i
Windows eller hvilke programmer der er på et system så kender jeg ikke
lige noget der virker out-of-the-box. Du kan få en del ud af SNMP med
standard MIBS (prøv snmpwalk), men du slipper nok heller ikke for at
snedkerere et script, for at gøre output'et brugbart. Til Windows er der
lavet diverse payware ting til sådan noget. Fra Windows-folkene på mit
arbejde har jeg hørt godt om produkterne fra SpecOpsSoft.

Igen... det kommer meget an på dit ambitionsniveau og behov :-)

/ Line