Re: Skype på FreeBSD 5.3

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 17 Mar 2005 - 13:04:56 CET

Date: Thu, 17 Mar 2005 12:04:56 +0000
From: Allan Wermuth <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Skype på FreeBSD 5.3

* on the Thu, Mar 17, 2005 at 09:58:01AM +0100, Sven Esbjerg was tippering:

> Du kan ikke kopiere en freebsd binær til linux-emuleringslaget og regne med
> at linuxemuleringen kan bruge den.
> Du skal installere en linux udgave af freetype under /compat/linux som passer
> med den version af linux der bruges til emuleringen.
> Søg på Google.

Jeg har installereti freetype-2.0.1-4.i386.rpm med kommandoen

rpm -ivh --root /compat/linux --dbpath /var/lib/rpm --nodeps
--replacepkgs --ignoreos --ignorearch --force freetype-2.0.1-4.i386.rpm

Efterfølgende har jeg i kataloget /compat/linux/usr/X11R6/lib oprettet
softwarelink til libfreetype.so.6 , som blev installeret i /compat/linux/usr/lib

Ved eksekvering af skype får jeg nu følgende error message

skype_bin: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory

Og ja, det modul findes ganske rigtig ikke på maskinen ;-)

Jeg formoder, at det er endnu et linux modul, som jeg ikke kan leve
uden, eller også har jeg fået fat i en forkert version af freetype .....

Jeg kører linux_base-redhat-7.3 , og jeg har installeret freetype fra
følgende URL

http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/4/idpl/1688928/com/freetype-2.0.1-4.i386.rpm.html

Umiddelbart mener jeg, at det er den rigtige udgave af freetype, som jeg
har installeret, men det er ikke ligefrem nemt at få til og "spille"...

Er der nogen, som ved hvilken rpm pakke jeg skal installere for at få
det manglende modul? Jeg har prøvet, at google efter modulet i
sammenhæng med redhat 7.3 , men har ikke rigtig fundet noget brugbart,
og jeg vil helst undgå alt for mange "forsøg", som resulterer i at alt for
mange linuxpakker på min FreeBSD drevne laptop ;-)

mvh Allan Wermuth