Re: Printer/scanner/kopiemaskine

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 14 Mar 2005 - 20:02:26 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Printer/scanner/kopiemaskine
Date: Mon, 14 Mar 2005 20:02:26 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 14/3-2005, at 16.37, Tos wrote:

> Hej folks
>
> Vi er på udkig efter en såkaldt multifunktionsmaskine, der både kan
> kopiere
> (med tryk på knap), printe og scanne (evt også faxe).
> De eneste krav der er:
>
> 1. Skal kunne fungere fra FreeBSD 5.3
> 2. skal kunne printe/kopiere i farver

Jeg undersøgte selv markedet for udstyr der kunne snakke med
Mac OS X, altså ikke præcis FreeBSD

Der findes mange forskellige og medmindre du køber decideret
multifunktionsmaskine med FTP, email support osv. er det billige,
inkjet systemer med sigte på brug på EEEN maskine

Jeg har selv brugt nogle tidligere modeller af HP digital sender
og det var nogle lækre maskiner som kunne scanne og sende afsted
i forskellige formater

De er dog ALT for dyre www.edbpriser.dk siger:
  HP Digital Sender 9200C kr. 27.663,-

> Vi har kigget lidt på billigserien fra HP (fx HP psc 1350 )
> Er der nogen der kan anbefale nogle modeller/mærker?

Det er en af de maskiner jeg hader ;-)
- husk det ved læsning af nedenstående

Jeg skulle selv udskifte min gamle laserprinter hjemme og søgte
lidt hist og her - også efter en printer med indbygget scanner.

Jeg havde nogle krav: at printere er farve, netkort indbygget, god
support for almindeligt printersprog: PCL eller Postscript
  og det er laser!

- jeg gider ikke rode med inkjet, selvom kæresten har to styks
nu og jeg selv har foræret mine væk (heldigvis!)

Farvelaser er GODT giver gode "businessprint" og virker alt andet
bedre end sådan en udvisket inkjet med striber henover og farver
der suger forkert ind i papiret.

Da jeg kiggede rundt fandt jeg således to brother modeller som opfyldt
nogle af mine krav: Mac OS X, scanner og laser - men ikke farve
Jeg kan ikke huske de præcise modeller - men pæne og med support
for Mac OS X og fandtes både i model med modem/fax og uden.

Det lykkedes mig dog IKKE at finde en acceptabel model med alle tingene
- enten var den grim som bare fanden, dyr som bare fanden, havde ikke
farve osv.

Jeg valgte til sidst at købe en netværks farvelaserprinter med
Brotherscript
(Postscript 3 kompatibelt) og en separat scanner (standard HP USB
scanner)

Det gav en udgift samlet på mindre end hvad en
mono-multifunktionsmaskine
med laser kostede men gav så væsentlig bedre features:
scan med 2400dpi via USB og support fra Mac OS X
farvelaserprint over netværk med Postscript kompatabilitet
8 sider pr minut fra alle mine operativsystemer
- fax klares direkte fra modem indbygget i Mac OS X
- kopiering sker med "hotkey" på fronten af scanner, der så sender
direkte til dialogboks med "print" til den valgte printer

Multifunktionsmaskinerne er som anlægget man får
til sin konfirmation - det virker men det er ikke et stereoanlæg ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000