Re: Wheel-bruger mount under 5.3?

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 09 Mar 2005 - 09:21:43 CET

Date: Wed, 9 Mar 2005 09:21:43 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Wheel-bruger mount under 5.3?

On Tue, Mar 08, 2005 at 01:55:03PM -0800, Joachim Bondo wrote:
> I øjeblikket er det kun root, der kan mounte CD/DVD'er på mit system.
> Jeg ønsker, at wheel-gruppen skal kunne mounte. Hvordan gør jeg det?
>
> Jeg har bl.a. kørt:
>
> # sysctl vfs.usermount=1
> vfs.usermount: 0 -> 1

Du skal lige huske at rette /etc/sysctl.conf

> # echo "perm acd0 0660" >> /etc/devfs.conf

Det er ikke nok at rette en konfigurationsfil - du skal sørge for at
ændringerne komme ud i systemet (du skriver intet om at du har rebootet).

Fx.
# devfs ruleset 10
# devfs rule add path acd0 mode 0660
# devfs rule applyset

Ændrer permissions på ata-cd-devicet. Du skal også ændre gruppen fra
operator til wheel - det kan du jo passende selv finde ud af.

> Håndbogen synes underlig tavs om emnet...

devfs(8)
Læs og kig under EXAMPLES.

Så er der lige den detalje at brugeren skal eje mountpoint.

I øvrigt så gav første hit på google med følgende søgeord:
freebsd user mount cdrom
følgende artikel
http://caia.swin.edu.au/reports/041130A/

Mvh