SV: gettext (0.14.5) , FreeBSD 5.4 og UTF8 / ISO-8859-1

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 27 Jun 2005 - 16:25:00 CEST

Date: Mon, 27 Jun 2005 16:25:00 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: SV: gettext (0.14.5) , FreeBSD 5.4 og UTF8 / ISO-8859-1
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Jeg har igennem de sidste 6 måneder haft et problem
> med min gettext på mine
> BSD maskiner.
>
> Problemet består i at gettext konstant overskriver
> mit charset (ISO-8859-1)
> til UTF8 når jeg opdater min .po fil ( har prøvet
> med --omit-header ) - men
> den ændrer stadig mit charset til UTF8 - men hvis
> jeg f.eks. skiver da_DK
> så kommer output korrekt ud (gennem PHP og til .po
> filen) - men den tilføjer
> ikke nye gettext positioner fordi det ikke er et
> korrekt charset.

Vi har haft tilsvarende problemer her i huset.
Fungerede fint med gettext 0.13, og da vi hoppede op
på 0.14, begyndte den norske tekst at komme på engelsk
(kunne lige så godt være fra dansk til eng.). Vi
lavede en softlink som linkede fra no_NO (norsk_Norsk)
til no_NB (norsk_NorskBokmål).

Af en eller anden årsag har vi også dette i
/usr/local/etc/rc.d/apache.sh:

export LANG=no_NO.ISO8859-1

Det gør at vi får å og Å på siderne og ikke a og A.

Hilsen
Claus