Re: Bog om mailserver

From: Flemming Jacobsen (none@fj--fj.batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 15 Jul 2005 - 13:36:54 CEST

Date: Fri, 15 Jul 2005 13:36:54 +0200
From: Flemming Jacobsen <none@fj--fj.batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Bog om mailserver

per engelbrecht wrote:

> Indlaeringskurven er noget stejlere hvis man som "MTA firsttimer"
> sammenligner Sendmail hhv. Postfix, enig - men Sendmail er den MTA med
> bedst/mest dokumentation. Et lille blik paa boghylden til venstre for
> mig taeller 5 Sendmail specifikke boeger og 2 Postfix specifikke bogeger.

Og den forskel dokumenterer også meget godt forskellen i den
nødvendige dokumentation for at få de to MTAere til at fungere.

Sendmail er bare for arkarisk.
Og var det ikke fordi jeg havde over 10års erfaring med den, så
kunne jeg ikke drømme om at bruge den.

> Sendmail er fin til ALT :) kan alt

Mja, men når man ser på internettet idag, så er der ikke meget
pointe i support for UUCP og X.400.

> er stadig den MTA der baerer langt
> hovedparten af al mail worldwide og i bund og grund er det tools som
> alle *NIX kommunikere via - selv med qmail/postfix/whatever "ovenpaa".

Sendmail bruges fordi det er det alle har en virkende
konfiguration til.
Sendmail er bestemt ikke nær så hurtig som Postfix.

(Ja, min private mailserver kører Sendmail. Det er ud fra "if it
works, then don't fuck with it" tanken, og fordi 4-5 mails per
minut i peak perioder ikke kræver den store performance).

> Det betyder ikke at jeg ikke er enig i at Postfix er lettere fordoejelig
> som foerstegangs bruger, jeg vil bare gerne have Sendmail med paa
> landkortet ogsaa.

Sendmail har overlevet sin tid for alt andet end ganske specielle
behov.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---