Re: Dansk tegnsæt i OpenBSD 3.7

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 08 Jul 2005 - 12:13:00 CEST

Date: Fri, 8 Jul 2005 12:13:00 +0200
From: Morten Liebach <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Dansk tegnsæt i OpenBSD 3.7

On 2005-07-08 11:53:28 +0200, Michael Knudsen wrote:
> Quoting Allan Wermuth (alw@it-service.sdu.dk):
>
> Det bliver du nok noedt til at specificere lidt bedre. I shell? Hvilken?
> I X?

> De benyttes endnu ikke.

> Dette fikser det til shell, hvis du koerer ksh:
>
> # echo dk > /etc/kbdtype
> $ kbd dk
> $ echo 'set +o emacs-usemeta' > ~/.profile

Man behøver ikke at slå Dansk keyboard layout til (dårligt til at kode i
alligevel) for at kunne se danske bogstaver på OpenBSD. Man kan skrive
mange sjove tegn med Alt+<tast>, f. eks. Alt+{f,x,e} til æ, ø, å.

Less(1) skal måske have LESSCHARSET=latin1, jeg er ikke helt sikker.

I X er det hele mere kompliceret.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--