SATA NCQ vs. filsystemer (soft updates)

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Jan 2005 - 01:14:53 CET

Date: Fri, 28 Jan 2005 01:14:53 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: SATA NCQ vs. filsystemer (soft updates)

Hej,

nu har jeg hoert en hel masse snakke om NCQ og om, hvor smart det er. I
den forbindelse er jeg lidt i tvivl om, hvor smart det er i forhold til
integritet paa filsystemer, saa jeg lurede lidt paa, om nogen kan opklare
det lidt for mig.

Jeg har ikke sat mig videre ind i NCQ, men jeg laeste en beskrivelse, der
fortalte, at det basalt set gik ud paa, at disk og diskcontroller kunne
blive enige om at lave om paa raekkefoelgen af diskoperationer. Maalet
skulle naturligvis vaere hoejere ydelse.

Nu er min tanke lidt, at hvis harddisken lige finder paa at aendre
raekkefoelgen paa nogle skrivninger til disken og saa doer, inden den
bliver faerdig med dem alle, kan man saa ikke risikere at faa smadret
sit filsystem? Det kan man naturligvis i forvejen, men der er da mig
bekendt gjort nogle ting, som forhindrer et delvist commit af aendringer
til disken i at oedelaegge noget. Hvis disse ting bygger paa en
antagelse om, at diskoperationer/skrivninger foregaar i en bestemt
raekkefoelge (og det vil jeg da tro, at aendringer i metadata goer), saa
er det vel rimelig fatalt, hvis disken udyldiggoer disse antagelser?

Det er muligt, at jeg ganske enkelt ikke ved nok om tingene, men hvis
nogen i saa fald har nogle gode kilder, der kan opklare tingene for mig,
vil jeg saette stor pris paa det.

Mvh. Michael.

--
Winter meant the coming of the lazy wind, which couldn't be bothered to
blow around people and blew right through them instead.