Re: pf, kan ikke connecte til dem der indenfor firewallen

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 27 Feb 2005 - 14:50:10 CET

Date: Sun, 27 Feb 2005 14:50:10 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: pf, kan ikke connecte til dem der indenfor firewallen

Quoting Mikael Syska (mikael@syska.dk):

> Ikke at jeg er den klogeste på pf, men overstående lukker for _ALT_ og
> du har ikke nogen andre steder du åbner ud til den store verden?

Tvaertimod. Det der aabner for alt paa det eksterne interface. Hans
firewall er en bro, og han foretager filtreringen paa det interne
interface.

Denne regel laver default block.

Personligt synes jeg, at foelgende skabelon er mere intuitiv:

        block in on $ext_if
        block in on $int_if

        pass in on $ext_if bla bla bla
        pass in on $int_if bla bla bla

Det giver det samme, men egentlig burde det saette et lavere load
paa firewallen, da pakkerne ikke skal flyttes fra inputstakken til
outputstakken for derefter at blive smidt vaek.

Mvh. Michael.

--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.