Re: RAID 1 eller 5 IDE eller SATA controller til FreeBSD

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 15 Feb 2005 - 09:21:00 CET

Date: Tue, 15 Feb 2005 09:21:00 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: RAID 1 eller 5 IDE eller SATA controller til FreeBSD

On Mon, Feb 14, 2005 at 09:54:18PM +0100, Kristen Nielsen wrote:
> Jeg søger efter RAID controllere med support fra FreeBSD, som opfylder
> følgende krav, er der nogle på listen der har erfaringer eller kendskab
> til gode bud?

Nu vil jeg komme med et bud. Jeg kan ikke give dig et ok på alle punkter...

> - Hardware support for IDE/SATA RAID 1 (Mirror) og/eller RAID 5
> (paritets disk)

twe(4) til PATA (testet 7000 serien med RAID1)

> - FreeBSD kan boote fra en partition på RAID disken.

ja

> - Errors logges til syslog (ell. lign.) ved disk fejl (HW eller fejl i
> redundans). Således at der signaleres til driftsupport at en disk er defekt.

måske - ved ikke om det virker i ALLE tilfælde fx. hvis disken lever, men har
fejl i raid. Det virker hvis disken står af.

> - Support for erstatningsdisk med anden geometri end originaldisk (gerne
> større disk).

ja

> - Systemet kører videre med fejl på en af diskene. (og kan bootes selvom
> den ene disk stadig er defekt)

ja

Det mest kritiske er håndteringen af RAID-arrayet fra FreeBSD. Der findes godt
nok et beta værktøj fra 3Ware som er lavet til 4.8, men det kan ikke alt.
Jeg ville foretrække at twe(4) var fuldt integreret med management værktøjer
og snmp support, men sådan er det altså ikke.
Jeg har brugt værktøjet til at spørge til arrayets tilstand, men aldrig
prøvet at konfigurere noget eller bede det genopbygge mirror.
Btw. så kan jeg sige at freebsd fint kan køre mens mirror genopbygges
(initieret fra 3Ware-firmware) - dog med nedsat diskhastighed.

Mvh
Sven

--
http://xbsd.net/~esbjerg/esbjerg.gpg - openpgp compliant key