GPIO til soekris

From: niklas nielsen (none@niklas_q_nielsen--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 01 Dec 2005 - 10:02:41 CET

From: "niklas nielsen" <none@niklas_q_nielsen--hotmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: GPIO til soekris
Date: Thu, 01 Dec 2005 10:02:41 +0100

Hej folkens.

For et stykke tid siden stod jeg, og skulle bruge min soekris' gpio (jeg har
en 4801) til at styre en hjemmelavet backupløsning, som var en del af et
eksamensprojekt.
Men det var ikke så nemt som jeg troede det ville være(det er det sjældent
:))
Vi opgav styringen over GPIO.

Her for nylig prøvede jeg at give det et forsøg igen - og denne gang er det
lykkedes: jeg har lavet et modul, som opretter /dev/gpio[0 - 3]. Man kan
f.eks. sætte port2 til at være 48dec, blot ved at "echo '48' > /dev/gpio2".
Og læse fra en GPIO port ved at "cat /dev/gpio2". Jeg synes det er lidt
nemmere, end at skulle læse et datablad for at få det til at fungere :) -
hvordan GPIO portene er tilsluttet soekrissens port, er vist i net4801
dokumentationen fra soekris.com.

Jeg kan huske at der var en anden, som spurgte om vi havde fået det til at
lykkes.
Jeg ville bare dele kildekoden, sådan at andre ikke skal læse datablade og
ikke møde kernel traps når man ikke beskytter sine bits ordentligt :)

mvh
Niklas