Re: Mini-ITX uden cdrom

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 12 Aug 2005 - 08:53:24 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Mini-ITX uden cdrom
Date: Fri, 12 Aug 2005 08:53:24 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On Aug 10, 2005, at 3:30 PM, Torben Sørensen wrote:

> Hej folks
>
> Jeg overvejer at købe en mini-itx kasse (i stil med unixserver.dk).
> Da der er USB behøver jeg vel ikke et cd-rom drev for at kunne
> installere FreeBSD på den... kan jeg ikke bruge et USB stik?

Smid en PXE bootserver op midlertidigt

Det kan du gøre på en laptop eller enhver anden maskine med
BSD, Linux - sikkert også Windows hvis man gider

Jeg har lagt et par filer op som kan bruges som inspiration
http://www.kramse.dk/files/soekris/pxeboot/

NB: der ligger også en pxeboot med TFTP til FreeBSD
- standard pxeboot blokken på FreeBSD er EKSTREMT RINGE
Den defaulter til NFS efter at være loadet over TFTP
og inkluderer INGEN fejlmeddelelser - det er ganske simpelt
ikke brugbart!

Det er befriende at man ikke skal til at åbne kabinet og
fedte med kabler - men blot kan gå ind i BIOS bootmenuen
og vælge netboot :-)

Jeg har altid bootserver filerne liggende på min laptop
så jeg kan altid netboot en maskine med et vilkårligt
patchkabel - både OpenBSD og FreeBSD

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000