simpel disk-hastigheds-måling på FreeBSD 5.4 RC2

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 20 Apr 2005 - 11:58:34 CEST

Date: Wed, 20 Apr 2005 11:58:34 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: simpel disk-hastigheds-måling på FreeBSD 5.4 RC2
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Har en FreeBSD 5.4 RC2 med et qlogic 2310 fiberkort
som er koblet på et atabeast-system. Serveren er en
PIII med gbit-kort (em), og er nfs-server for et par
webservere.

Jeg koblede 7 web-servere på og overførte ca. 1,8 TB
mellem serveren og klienterne.

Fra serveren til klienterne gik det derud af med ca.
100 MB/s, mens det mod serveren gik med 40 MB/s.

Jeg fik et forslag om at lave en dd fra /dev/zero, her
kunne jeg også skrive med ca. 40 MB/s, både fra en
klient og lokalt på nfs-serveren. Så noget kan tyde på
at raid-kontrolleren i atabeasten ikke følger helt med
når det gælder skrivninger.

Kommandoen er:

elin% dd if=/dev/zero of=/nfssrv/dd.tst bs=1024
count=1048576
1048576+0 records in
1048576+0 records out
1073741824 bytes transferred in 21.887174 secs
(49058038 bytes/sec)

Når jeg laver samme dd på en Dell 2850 med LSI Logic
(amr) får jeg dette:

frodo~%>dd if=/dev/zero of=dd.tst bs=1024
count=1048576
1048576+0 records in
1048576+0 records out
1073741824 bytes transferred in 8.892148 secs
(120751681 bytes/sec)

Altså helt andre resultater. Den kan skrive ca. 115
MB/s. Jeg ved at der er mange andre faktorer som
spiller ind, når man skal måle en servers reélle
ydelse, men forskellen er tre gange større og for stor
til at det kan (bort)forklares.

Kan nogen af Jer lave en tilsvarende dd på en
diskløsning? Det vil være god ammunition næste gang
jeg skal købe disk (mao. at vi ikke går for mest GB
pr. kr.).

Hilsen
Claus