Re: twed crasher FreeBSD 5.3 maskine

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 15 Apr 2005 - 10:05:17 CEST

Date: Fri, 15 Apr 2005 10:05:17 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: twed crasher FreeBSD 5.3 maskine

On Fri, Apr 15, 2005 at 09:55:35AM +0200, DotHost | Martin Jensen wrote:

> Er realtek da basalt skidt eller kun lige sammen med 3ware's controller, for
> jeg har aldrig før haft problemer med noget realtek?

At du har et realtek kort i maskinen burde ikke influere på dit 3ware kort -
det kan det selfølgelig godt. Det er altid en god ide at prøve forskellige
kombinationer af hvis det er muligt.

Realtek er ikke nødvendigvis noget skidt - det kommer an på hvilken chip de
har sat på kortet. Oftest er det dog en af de berygtede 8139, 8129 og 8029
chip. Jeg kan ikke huske om de alle er lige dårligt implementeret.
Den ene af den understøtter ikke DMA og har en sådan struktur at kernen
løbende er nødt til at kopiere data fra kortet til ram for at kunne styre
det. Dette mødfører højt CPU forbrug.
Andre kort som fx. Intels gigabit kort kan klare mange af opgaverne som tcp
checksum direkte på kortet og har desuden masser af cache til data (1mb). Det
gør at din performance øges betydeligt uden at belaste serveren.
Sålænge du kører mindre end 100mbit gør det ikke så meget med realtek (eller
andre skod-chipsets).
Jeg har selv blandede erfaringer med 3Com, Intel, Broadcom etc. Hidtil kan
jeg kun sige at Intel går man sjældent galt i byen med.

Mvh
Sven Esbjerg

--
http://xbsd.net/~esbjerg/esbjerg.gpg - openpgp compliant key