Ændring af partioner

From: Martin Kjeldsen (none@martin--martinkjeldsen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 07 Apr 2005 - 20:48:02 CEST

From: Martin Kjeldsen <none@martin--martinkjeldsen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Ændring af partioner
Date: Thu, 7 Apr 2005 20:48:02 +0200

Hej.

På en server som jeg desværre ikke har fysisk adgang til er partionerne sat op
på følgende måde:

/dev/ad0s1a 496M 37M 419M 8% /
devfs 1.0K 1.0K 0B 100% /dev
/dev/ad0s1g 49G 40K 45G 0% /home
/dev/ad0s1d 1.9G 1.6M 1.8G 0% /tmp
/dev/ad0s1f 9.7G 1.0G 7.9G 11% /usr
/dev/ad0s1e 9.7G 6.2M 8.9G 0% /var

Jeg er egentligt godt tilfreds med layouttet, men kunne godt tænke mig at få
slettet /home og flyttet den mængde data til /usr og dermed gøre den
væsentligt større.

Da jeg ikke har fysisk adgang, kan jeg kun tilgå den via ssh og dermed ikke
installere fra CD eller lign. Er der nogle måde hvorpå jeg kan ændre
partionernes størrelse og lign. uden fysisk at skulle tilgå maskine.

Hilsen

Martin Kjeldsen