Re: Overvågning

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 05 Apr 2005 - 10:54:59 CEST

Date: Tue, 5 Apr 2005 10:54:59 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Overvågning

On Tue, Apr 05, 2005 at 09:59:48AM +0200, Gorm J. Siiger wrote:
> Men, jeg har i dag BB (BigBrother) kørende til overvågning. Jeg er egentlig
> ok tilfreds - men det halter mange steder.

Bruger også BB, men synes ikke det håndterer afhængigheder så godt.
Fx. en server går ned og dermed også alle dens services. Hvis serveren har
flere IP adresser kan BB ikke forstå at det hænger sammen...

> Jeg har kigget på mange forskellige produkter, og er faldet over zabbix
> (www.zabbix.com) - det ser ret OK ud.

Skulle være ok og nemmere at sætte op en Nagios.

> Men hvilke produkter bruger I derude til overvågning af jeres netværksudstyr
> og servere ?

Jeg tester pt. Nagios 2 og har fundet det ganske godt. Det løser 85% af det
jeg gerne vil have. Een ting jeg dog synes ikke virker så optimalt er
integreringen af SNMP. Det kan lade sig gøre, men ad omveje.

Zabbix er sikkert fint hvis du ikke har et kompliceret setup og du ikke gider
at tweake en hel masse selv. Nagios er stadig det bedste ikke-kommercielle
jeg har prøvet.

Mvh
Sven

--