DNS query

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 20 Sep 2004 - 13:26:45 CEST

Subject: DNS query
Date: Mon, 20 Sep 2004 13:26:45 +0200
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej

I forbindelse med overvågning (Nagios) af diverse servere, så kan det godt være kritisk,
hvis den primære navneserver ikke svarer med det samme. I man-siderne for nslookup
har jeg set, at "timeout" og "retry" kan gives passende værdier, når man bruger nslookup
fra shell'en.

Er der nogen mulighed for, at sætte værdierne for "timeout" og "retry" permanent/default ?
Det ville jo være rart, hvis jeg kunne tvinge min overvågningsserver til at spørge den sekundære
navneserver med det samme, hvis den primære ikke svarer, og ikke som default lade den
forsøge 4 gange, hvor den så også har fordoblet timeout-værdien.

mvh Allan

--
Allan Wermuth
Driftsingeniør, IT-service - Syddansk Universitet