Re: Printerserver på freebsd

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 26 Oct 2004 - 09:13:55 CEST

Date: Tue, 26 Oct 2004 09:13:55 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Printerserver på freebsd

On Tue, Oct 26, 2004 at 08:59:57AM +0200, Morten Sabinsky wrote:
> Halløjsa, Vi har snakket om, at vores kollegie skal have en fælles printer.
> Jeg har derfor være igang med at finde ud af, hvordan man for sluttet et
> netværks printer til FreeBSD (bruger 4.10). Jeg er dog kørt lidt fast i,
> hvordan jeg styre folks forbrug, og lukker for dem, hvis de misbruger
> printeren. Nogen ideer ?

Standard printerservere som lpd. lprng og cups understøtter accounting eller
på dansk kontering. Dvs. man kan holde øje med forbrug pr. bruger. Det kræver
dog at bruger er autentificeret af printerseveren hvilket nok er et problem
på et kollegienet. Der findes firmaer der tager sig af der her, men deres
løsninger er som regel mindre heldige så du kan næsten lige så godt være
kreativ selv.

Mvh.
Sven