Re: Prioritering af "dårlig" traffik.

From: Erik Norgaard (none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Oct 2004 - 17:23:20 CEST

Date: Sat, 23 Oct 2004 17:23:20 +0200
From: Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Prioritering af "dårlig" traffik.

Lars Thegler wrote:

> En meget bedre metode er IMHO den sociale; lav noget båndbredde-statisk
> fordelt på de forskellige medlemmer, og offentliggør den indenfor jeres
> forening. Selvjustits indenfor gruppen er bare *så* meget mere
> effektivt, når der er tale om en fælles resource, som alle betaler til,
> og når det samtidigt som du siger, er noget, man ikke bryder sig om
> kommer frem i lyset.

På et tidspunkt lavede jeg til et kollegie et system, der ganske enkelt
lukkede for adgang når man var nået over et vist forbrug. Det blev
beregnet rullende, så indenfor den sidste uge måtte man højst have
downloaded 1Gb.

Det var effektivt, folk kunne se deres statistik og kunne regne ud at nu
skulle de holde lidt igen. Og administrativt var det nemt.

Det værste var at de hårde loadere begyndte at "låne" ip'er fra dem der
ikke brugte nettet så meget. Så måtte jeg jo lave et system så det ikke
kunne lade sig gøre.

Et cronjob regnede sammen hver 5'te minut og lukkede løbende, og folk
kom automatisk på igen når deres trafik indenfor de seneste 7*24 timer
var under 1Gb igen. Og samtidig kunne folk se efterhånden som deres
forbrug steg.

Du kan selvfølgelig overveje at whiteliste bestemt trafik, mail og web
så det ikke blokkeres.

Og, til sidst, lad endelig være med at finde ud af hvad det er for
trafik folk laver - du ricikerer at blive medansvarlig hvis du ved for
meget.

Mvh Erik

--
Ph: +34.666334818                                  web: www.locolomo.org