Re: længste oppetid

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 18 Oct 2004 - 16:34:04 CEST

Date: Mon, 18 Oct 2004 16:34:04 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: længste oppetid

On Mon, Oct 18, 2004 at 04:00:40PM +0200, Michael Lyngbøl wrote:

> $ uptime
> 3:59PM up 1115 days, 3:58, 17 users, load averages: 0.57, 0.29, 0.20
> $ uname -mr
> 4.4-RELEASE i386
>
> (bootet 29/9-01)

Michael dette er _ikke_ et forsøg på at flame dig eller nogen andre.

Oppetid på en maskine er efter min mening at misvisende mål. Mange
foranlediges til at tro at de gør det rigtig godt som sysopper hvis oppetiden
på de enkelte maskiner er høj - jeg har selv været en af dem.
Oppetid på maskineniveau uden anden info siger ikke meget andet end at den
version af OS'et man har installeret passer godt sammen med hardwaren og der
ikke noget umiddelbart galt med nogle af delene.
Men det kan man ikke bruge til meget når man ikke ved hvad maskinen har været
brugt til/bruges til.

Jeg må indrømme at jeg mere ser det som et tegn på at maskinen ikke har været
patchet i _meget_ lang tid og derfor er sårbar over for diverse angreb. Det
kan godt være man som admin har sikret sin maskine med firewalls mv. men hvad
så hvis det viser sig der er en fejl i dem?

Oppetid er spændene hvis man måler det som serviceoppetid. Dvs. hvis man
driver et website: "Hvor mange dage om året er det så tilgængeligt?" - det
afhænger jo meget af hvor på nettet man tester fra.
Det kan også være det interne mail systems oppetid. Hvor mange minutter om
året har brugerne ikke kunne sende/modtage mail?
Disse oppetider bliver kun høje hvis man kan sikre sine systemer både
vertikalt og horisontalt (marketingspeak). Dvs. at man er i stand til at
opgradere uden at skabe nedetid, at holde til højt load og håndtere uventede
situationer (angreb, strømudfald på sjælland i mange timer osv.).
Det er dog noget sværere at måle disse oppetider så det bliver sjældent gjort
og sammenlignet.

Jeg kan godt få en NT server til at køre i flere tusinde dage hvis den ikke
skal lave noget særligt, men det bliver nok svært hvis den skulle være web,
email etc. server på et public net.
Så oppetid for en maskine i sig selv siger ikke særlig meget.

Mvh.
Sven