Re: Jail med apache, ftp og ssh?

From: Flemming Jacobsen (none@fj--fj.batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 15 Oct 2004 - 08:38:37 CEST

Date: Fri, 15 Oct 2004 08:38:37 +0200
From: Flemming Jacobsen <none@fj--fj.batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Jail med apache, ftp og ssh?

Andreas Ryge wrote:
> Jeg har en bekendt, jeg gerne vil give adgang til min FreeBSD-boks
> (5.2.1). Da han gerne vil kunne rode med apache's configurationsfil og
> jeg ikke er interesseret i at give ham rootaccess, synes jeg det var et
> godt tidspunkt at rode lift med jail's.
>
> Jeg har kun 1 ekstern ip. Når jeg introducerer et jail, får det sin egen
> ip. Dette er ikke noget problem for web, da jeg kan sætte en apache op
> på min primære ip, der forwarder requesten over til jail'et (som så kan
> have en intern ip), men kan jeg lave noget tilsvarende med ssh og ftp,
> [...]

Du kan (som du skriver) køre jail'et på en intern IP, så kan han
lege der.
Adgang til denne IP kan du f.eks. styre med NAT således at du
bruger port 10080, 10022 og 10021 til hans jail på ydersiden.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---