FreeBSD 5.3: Besynderligt pxeboot problem

From: Erik Norgaard (none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 24 Nov 2004 - 15:32:50 CET

Date: Wed, 24 Nov 2004 15:32:50 +0100
From: Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: FreeBSD 5.3: Besynderligt pxeboot problem

Hej,

Jeg forsøger at installere FreeBSD 5.3 vha pxeboot/tftp/ftp på en VIA
EPIA CL1000, den har en tidligere FreeBSD 4.9 liggende på harddisken.
Jeg har fået sat dhcpd og tftp op og kompileret kerne og pxeboot med
-DLOADER_TFTP_SUPPORT=YES.

Når klienten booter henter den korrekt pxeboot, derefter loader.rc og
til slut kernel og mfsroot (memory disk root).

Herefter sker det mærkelige:

Hvis harddisken _er_ tilsluttet i klienten konfigureres netkort korrekt
og den forsøger at mounte root fil systemet via nfs. Dette sker selvom
kernen er kompileret uden nfs, og ingen nfs*.ko findes i mfsroot ligesom
mount_nfs* heller ikke er tilgængelige.

Hvis jeg i dhcpd.conf lader root-path udefineret, forsøger klienten at
nfs-mounte root-filsystemet fra <next-server>:/pxeroot. Hele ideen var
at undgå at rode med nfs.

Af det der bliver skrevet på skærmen ser det ikke ud til at den lokale
harddisk bliver brugt, der bootes en 5.3 kerne ikke 4.9 og der er intet
der indikerer at disken mountes..?

Hvis harddisken derimod _ikke_ er tilsluttet mountes mfsroot korrekt og
den starter sysinstall. Men netkortet konfigureres ikke, og der er
naturligvis heller ingen disk at installere på.

Driveren til netkortet (vr) er kompileret ind i kernen, og det er i
begge tilfælde samme kerne der bootes. Jeg har dog ikke "option bootp" i
  kernen.

Disse er mine loader filer:

loader.rc:
include /boot/loader.4th
start

loader.conf:
init_path="/sbin/init:/stand/sysinstall"
rootfs_load="YES"
rootfs_name="/boot/mfsroot"
rootfs_type="mfs_root"
autoboot_delay=5

boot/ på tftp server:
defaults kernel loader.gz pxeboot
device.hints loader.4th loader.rc support.4th
loader.conf mfsroot

Nogen ideer?

Tak, mvh Erik

--