RE: pf og pass

From: Tue Topholm (none@tt--device.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 03 Nov 2004 - 21:05:39 CET

From: "Tue Topholm" <none@tt--device.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: RE: pf og pass
Date: Wed, 3 Nov 2004 21:05:39 +0100

-----Original Message-----
From: owner-bsd-dk@hobbes.bsd-dk.dk [mailto:owner-bsd-dk@hobbes.bsd-dk.dk]
On Behalf Of Claus Guttesen
Sent: 3. november 2004 20:46
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> pass in on vr0 inet proto tcp from any to 1.2.3.4
> port = www keep state
> pass out on vr0 inet proto tcp from any to 1.2.3.4
> port = www keep state
>
> Mit spørgsmål er så:
> Hvorfor hvis jeg gå på webserveren (www), at jeg kan
> få en pakke tilbage,
> når jeg kun har åbnet indgående og ikke
> udgåendende..

-Keep state fortæller pf (og andre brandmure) at de
-skal huske pakken. Når svaret sendes tilbage, husker
-pf fra før.

-Så du skal kun åbne i én retning (bortset fra ftp, men
-det er en anden historie). Men læs på openbsd.org's
-hjemmeside, der står alt (næsten) om hvad der gør
-hvad.

Det gjorde jeg også og der åbner de(openbsd) begge veje, det er det jeg ikke
kan forstå.

/Tue

Virus checked by eXtendia AntiVirus AVK
Version: AVK 15.0.803 from 02.11.2004