Re: Hvordan: Video kamera til DVD

From: Jesper Blohm Frilund (none@jbf--skumfidusen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Nov 2004 - 12:11:21 CET

Date: Tue, 2 Nov 2004 12:11:21 +0100
From: Jesper Blohm Frilund <none@jbf--skumfidusen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hvordan: Video kamera til DVD

On Tue, 02 Nov 2004 11:15:31 +0100
Torben Sørensen <none@tos--tinx.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> Jeg har prøvet at finde en slags vejledning men det er ikke lykkedes
> mig... Er der nogen der har prøvet at bruge dvts til at hente
> video-stream fra et DV kamera til BSD?

Nej, jeg har ikke.

> Eller skal man installere en Windows maskine og først tage filmene derfra?

Nej det behøves ikke, du kunne fx. kigge på fwcontrol og gøre dig selv til
medlem af operator(/etc/group), så er det lige ud af landevejen..

Spol båndet tilbage, forbind kameraet til boksen og start afspilningen

laptop$ fwcontrol -R bearparty.dv
(EAGAIN)
(EAGAIN)
PAL
0123456789012345678901234
5678901234567890123456789
0123456789012345678901234
5678901234567890123456789
0123^C

Herefter kan du ta' et kig på din video-stream med mplayer bearparty.dv

Kommer der ingen stream ind, så prøv det man fwcontrol foreslår
----fra man fwcontrol--------------
 -R filename
             Receive DV stream and dump it to a file. Use Ctrl-C to stop the
             receiving. Some DV cameras seem not to send the stream if a bus
             manager exits. If you cannot get the stream, try the following
             commands:

                   sysctl hw.firewire.try_bmr=0
                   fwcontrol -r

             The resulting file contains raw DV data excluding isochronous
             header and CIP header. It can be handled by libdv in the FreeBSD
             Ports Collection.

Mvh
Jesper