Re: chown udført af normal bruger

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Nov 2004 - 00:57:50 CET

Date: Tue, 2 Nov 2004 00:57:50 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: chown udført af normal bruger

Quoting Michael Rasmussen (mir@datanom.net):
> Er der nogen mulighed for at lave chown for en almindelig bruger?

Nej. Fra chown(8):

        Only the superuser is permitted to change the owner of a file.

> Jeg skal have filer oprettet af bruger www chown til en anden bruger, da
> denne bruger skal have de fulde rettigheder til kataloget.
>
> bruger www (apache) kører chroot til /var/www
>
> OS: OpenBSD.

En loesning er maaske at, _meget_ varsomt_, give sudo-adgang til www.
Det bliver nok lidt boevlet at goere, naar det koerer chrootet, saa
overvej, om en loesning med et cronjob maaske var bedre. Det kunne vaere
noget med, at www kunne skrive i /var/www/giveaways, og saa kunne der
vaere et cronjob, som foraerede disse filer vaek hvert tiende minut.

Hvilket problem forsoeger du at loese? Maaske kan du noejes med at
saette www og den anden bruger i en faelles grupppe.

--
The Librarian gave him the kind of look other people would reserve for
people who said things like `What's so bad about genocide?'