Re: Hjælp til for-løkke i shell script

From: Joachim Bondo (none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 01 Nov 2004 - 16:27:27 CET

From: Joachim Bondo <none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Hjælp til for-løkke i shell script
Date: Mon, 1 Nov 2004 16:27:27 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 1 Nov 2004, at 16:02, Michael Rasmussen wrote:

> Det er vel kun et spørgsmål om at sørge for, at input ikke deles ved %
> 20(mellemrum)

> Jeg er også lidt bange for at indlede en disputs med en altvidende; jeg
> våger dog et øje alligevel:-)

I koden

for line in $(cat afile); do
        echo "$line"
done

hvor afile er

First line
Second line

er outputtet:

First
line
Second
line

echo-linien køres altså for hvert ord, da for-kaldet deler ved hvert
ord.

Jeg prøvede at skifte cat-kaldet ud med et awk-kald, der formatterede
linierne ved at putte et anførselstegn først og sidst på linien, for
netop at forhindre delingen, men det lykkedes ikke. Jeg siger ikke jeg
ikke ved hvordan man gør, for jeg ved jo alt. Jeg siger bare det ikke
lykkedes.

Joachim