net-begrænsning

From: Lasse Stig Thomsen (none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 17 May 2004 - 02:16:55 CEST

Date: Mon, 17 May 2004 02:16:55 +0200
From: Lasse Stig Thomsen <none@lasse--tt-trading.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: net-begrænsning

Hejsa.

Jeg har pga vores eksamensprojekt en ftp server stående der ganske ofte
bliver hentet store mængder data fra. Dette er ret trist da jeg så
imellem tiden stort set ikke kan bruge nettet. Så jeg tænkte om det ikke
var muligt at begrænse hvor meget upload jeg giver min ftp server?

Det hele kører på en OBSD 3.4 (i386)

Jeg har googlet lidt efter det og fundet et program der hedder trickle
der skulle kunne det. Men jeg kan ikke få den til det.

http://monkey.org/~marius/trickle/

Jeg starter programmet på følgende måde:

trickled -v -f -d 200 -u 40 -c /etc/trickled.conf

Hvilket burde give max upload på 40kbs.

I min /etc/trickle.conf har jeg tilføjet følgende:
[ftpd]
Priority = 8
Time-Smoothing = 5
Lenght-Smoothing = 20

Jeg har også bare prøve og skrive ftp men alligevel kan der uploades med
  så meget som linien nu kan trække.

Jeg starter min ftp -d fra inetd.conf på følgende måde:
ftp stream tcp nowait root /usr/libexec/ftpd
ftpd -USll

Er der nogen der ved hvad jeg gør forkert eller hvad jeg evt kan bruge i
stedet for trickle.

MVH: Lasse Stig Thomsen