Re: virus scanning og From: adresser

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 03 May 2004 - 08:52:21 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: virus scanning og From: adresser
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Mon, 03 May 2004 08:52:21 +0200

In message <none@4095E75D.4070407--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>, Lennart Sorth writes:

>Jeg formoder det også er en orm/trojan ting, og at maskinern
>have inficeret hinanden. - Jeg sendte en sorteret IP liste
>til abuse@<ISP> , men har kun fået autoresponder svar, og hvis
>det går som det plejer, når det aldrig videre. :-(
>
>Ergo: denne stribe maskinen forbliver inficerede, og vil stå
>og angribe alt og alle vilkårligt, indtil ejerne selv løser
>problemet, eller reinstallerer.
>
>ISP'ere burde have en (web) anmeldelses formular, som man kunne
>udfylde, - så kunne kunderne evt selv ved lejlighed aflæse om
>deres maskine opfører sig grimt.
> [...]

Det kan siges meget simpelt: abuse@ håndtering er rent overhead
set i ISP'ernes øjne og det arbejde sker kun hvis der er PR mæssige
årsager til at gøre det, eller for at beskytte ISP'ens eget udstyr.

Hvis I vil have danske ISP'er til at rykke på abuse@, så skal der
lægges pres på dem i form af dårlig PR når de sløser.

En indlysende mulighed var at stille en sniffer op der højt og
larmende annocerede hvilke ISP'er der har flest inficerede kunder
hvor mange abuse@ emails de har svaret på og hvor mange af dem
der har haft nogen effekt.

Og så pudse pressen på den.

Alternativet er naturligvis at begynde en BGP blacklist for
inficerede danske maskiner.

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956