hvordan tjekke filsystem-status på UFS2

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 04 Mar 2004 - 19:43:25 CET

Date: Thu, 4 Mar 2004 19:43:25 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: hvordan tjekke filsystem-status på UFS2
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Skal tage en server ned om et par dage. Den har et par
partitioner på tilsammen 2,5 TB. Men inden jeg tager
den ned, vil jeg gerne se om filsystemet (UFS2) er
markeret som rent eller ej.

På disklabel kan du se, hvad disken indeholder, tunefs
har -p som viser lidt status, men jeg savner en fsck
-et-eller-andet som kan overbevise mig om, at
filsystemet er som det skal være. man fsck_ffs gav
heller ikke noget.

Det er superblokken som fortæller dette, men kan man
se på den direkte?

Det tager ca. en dag at afvikle en fsck i baggrunden,
og jeg vil gerne undgå en overraskelse.

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan