802.11g - D-Link Airplus Xtreme G DWL G520 atheros kort i FreeBSD og NetBSD

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 30 Jan 2004 - 00:24:05 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: 802.11g - D-Link Airplus Xtreme G DWL G520 atheros kort i FreeBSD og NetBSD
Date: Fri, 30 Jan 2004 00:24:05 +0100

Hejsa Allesammen

Indimellem spørger folk hvad man skal købe af wireless kort til sin BSD
og vi plejer at sige at man skal købe D-Link DWL-650 (uden +),
Netgear MA-401 og den slags ... som er svære at finde idag.

Via Flemming Jacobsen fik jeg at vide at D-Link AirPlus Xtreme G DWL
G520
skulle virke og det gør det - NB: jeg giver ingen garanti ;-)
Tusind tak til Flemming for det gode tip, som vist oprindeligt er
kommet via PHK.

Flemming jeg håber det er ok at jeg nu videregiver det her, og gider du
indføje
i FAQ'en at det også virker med NetBSD.

Jeg har købt og afprøvet kortet med en NetBSD 1.6ZH som venligst
er kompileret af Kralian og har følgende informationer.

Kortet er købt i itbutikken
http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=43392
pris: kr. 480,- inkl moms
Det er et mini-pci kort som sidder på et PCI kort med eksternt
antennestik
- det er nemt at fjerne selve mini-pci kortet - men efter sigende lidt
bøvlet
med antennen, skulle man have lyst til at bruge kortet i et mini-pci
stik i
en Soekris eller en laptop.

Jeg har kun prøvet kortet i PCI stik (indtil videre) og min version er:
"H/W Ver.:A2 F/W Ver.:2.23" - direkte afskrift fra æsken

NetBSD 1.6ZH siger om kortet:
ath0 at pci0 dev 10 function 0
ath0: interrupting at ioapic0 pin 18 (irq 9)
ath0: mac 5.6 phy 4.1 5ghz radio 1.7 2ghz radio 2.3
ath0: 11b rates: 1Mbps 2Mbps 5.5Mbps 11Mbps
ath0: 11g rates: 1Mbps 2Mbps 5.5Mbps 11Mbps 6Mbps 9Mbps 12Mbps 18Mbps
24Mbps 36Mbps 48Mbps 54Mbps
ath0: 802.11 address: 00:0d:88:ææ:ØØ:åå

Jeg bruger det ligenu og der har ingen overraskelser været
- ikke afprøvet i hostap mode endnu

Til Mac OS X skulle der ligeledes være en driver ($15 licens, free
trial 10 min)
http://www.orangeware.com/endusers/wirelessformac.html
- det skal vist prøves inden længe

NB: Der står en HEL del på nettet om dette kort og FCC og regler
og drivere og GPL og open source og ...

Driveren er vist ikke 100% open source - angiveligt fordi FCC gerne
vil begrænse hvilke signaler der kan sendes fra "radioen" og interferens
osv. - jeg har ikke dykket ned i dette men hvis du er religiøs med
noget i den retning er dette kort måske ikke for dig ;-)

Tak til Kralian og Flemming :-))

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000