Re: qmailqueue

From: Phil Regnauld (none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 28 Jan 2004 - 18:59:32 CET

Date: Wed, 28 Jan 2004 18:59:32 +0100
From: Phil Regnauld <none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: qmailqueue

Jesper Louis Andersen

> Naar jeg siger at qmail er dum til at manage sine queues, saa skyldes
> det 2 vaesentlige problemer jeg er stoedt paa i tidens loeb.

        [...]

> Med SMTP Pipelining (som qmail ikke understoetter AFAIR)

        [...]

> Qmails queue kan ikke taale at koere med softupdates. Det kan exims
> heller ikke. Postfix' queue skulle kunne taale det. Jeg kalder det
> daarligt design.

        [...]

> Den sidste ting jeg er stoedt paa med qmail der er kedelig er at der
> ikke er nogen aekvivalent for local_recipient_concurrency limit i
> qmail (som postfix har).

        Jamen, så er vi enige: lad os bruge Postfix i stedet for :)

        Jeg vil sige at det største problem ved Qmail's design (eller
        mangler ?) er at DJB er altid ud at forklare at det er virkeligheden
        som skal bøje sig til designet, ikke omvendt.

> Saa er der alle de smaa annoyances. procmail/postfix/sendmail har et
> saet af return codes, qmail har et andet.

        Nej: Procmail, postfix, sendmail allesammen bruger STANDARD
        return codes: /usr/include/sysexits.h, qmail bruger noget andet
        (lige som mange andre ting i Qmail: logging, osv.)