Re: malloc og freebsd 5.2

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 18 Jan 2004 - 19:02:10 CET

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sun, 18 Jan 2004 19:02:10 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: malloc og freebsd 5.2

Quoting Claus Guttesen (cguttesen@yahoo.dk):

> Men gćlder det samme i 5.2?

Det vil jeg tro.

> Jeg har tid til at massére en kommende nfs-server, og
> vil gerne have at den yder det den kan.

Hvis den skal koere med rpc.lockd og mod noget der ikke er FreeBSD
eller MacOSX, saa skal du nok lige tjekke om den faktisk kan lade sig
goere. En del aeldre UNIX's er ikke helt paa det rene med at en laas
maa fylde op til 1k bytes, men mener at deres egen de-factostandard paa
8 bytes er mere end nok. ''En del aeldre'' inkluderer i dette tilfaelde
ogsaa Linux 2.6.0 kernen ;P

Dybere forklaring: http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=kern/56461

(Min ide til en rettelse gaar umiddelbart paa en NFS_SERVER_COMPAT
 option i NOTES og lidt passende dokumentation omkring det, saa man
 i stedet benytter 8 bytes. Man kunne passende packe PID til 2 bytes,
 msg_cnt til 4 bytes og tage epoch-tiden modulo 2^16, for at faa en
 8 byte struktur hvor man kun rammer lockproblemet en gang ud af
 65536. Det er som kompatibilitet efter min mening godt nok (tm).

 Hvis nogen vil kode, saa koordiner lige med kris@freebsd.org, da
 han har taget PR'en.
)

(At FreeBSD benytter 16 bytes er rigtigt fornuftigt, fordi man kan
undgaa en masse problemer med haengende fillaase en gang for alle. Set
ud fra det synspunkt er det smart at have nogle lidt stoerre fillaase
for at kunne undgaa dette problem)

--
j.