Re: BoF på LinuxForum 2004

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 14 Jan 2004 - 09:34:20 CET

Date: Wed, 14 Jan 2004 09:34:20 +0100
Subject: Re: BoF på LinuxForum 2004
To: coord@linuxforum.dk
From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej coord

Ham den irriterende Anders S. Jensen punker os konstant for at
Linuxforum igen skal blive super ;-)

Skal vi ikke prøve om vi kan lukke munden på ham med en PF BoF?

PF firewall BoF
OpenBSD PF pakkefiltret er på kort tid blevet anerkendt som et super
pakkefilter - hvilket jo kunne ses med Daniel Hartmeiers præsentation
på Linuxforum

Siden dengang er PF som jeg forstår det blevet til en port i FreeBSD
træet og der er kommet mange nye features til.

Jeg vil gerne være med til at hoste en BoF omkring PF og høre
mere om de lækre nye og gamle features i PF

Det er blandt andet:
OS detection
Mere om scrub'bing af pakkerne
ALTQ merged
anchors og tables
load balancing
og andre småting og fixes

Måske kan det endda være folk har fået erfaring med pfsync der
potentielt
kan kobles med CARP i OpenBSD til at lave en redundant firewall med to
maskiner der synkroniserer state.

"The pfsync interface is a pseudo-device which exposes certain changes
      the state table used by pf(4). "

Mvh

Henrik

PS btw så er jeg begyndt at se på
http://www.deadly.org/article.php3?sid=20040108104445
Hatchet som er ret lækkert til PF reporting - hvad der sker i PF

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000