Newbie: NFS, Mac OS X og rettigheder?

From: Joachim Bondo (none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 24 Feb 2004 - 11:43:57 CET

From: "Joachim Bondo" <none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Newbie: NFS, Mac OS X og rettigheder?
Date: Tue, 24 Feb 2004 11:43:57 +0100

Hjælp, jeg er kørt fast!

Jeg kører FreeBSD 4.9 RELEASE og Mac OS X 10.3. FreeBSD'en fungerer som
server og kører NFS, mens Mac'erne kører som klienter og skal altså kunne
mounte punkter fra serveren. Min /etc/exports ser sådan ud:

   /usr/fileserver -network 192.168.1.0 -mask 255.255.255

Fra Mac'erne kan jeg mounte /usr/fileserver, men KUN hvis der er
read-rettigheder til alle. Filerne er sårbare, så der skal kun være adgang
for en bestemt brugergruppe på serveren. Hvis jeg fjerner rettighederne for
alle, kan punktet ikke længere mountes, selvom brugeren har de nødvendige
rettigheder. Det samme gælder for biblioteker under mountpunktet; kun hvis
der er rettigheder for alle, kan biblioteket åbnes. Klientbrugeren hedder
det samme på både klient og server, men jeg har på fornemmelsen, at serveren
ikke genkender brugeren korrekt. Men det ændrer ikke ved noget, selvom jeg
kører med en /etc/exports, som ser sådan ud:

   /usr/fileserver -mapall=bruger -network 192.168.1.0 -mask 255.255.255
   # bruger er en eksisterende bruger med fulde rettigheder på FreeBSD'en

Underligt nok promptes der ikke for password på noget tidspunkt (så vidt jeg
husker).

På forhånd tak for hjælpen,
Joachim