langsom skrivning til RAID fra NFS-klient

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 17 Feb 2004 - 11:55:50 CET

Date: Tue, 17 Feb 2004 11:55:50 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: langsom skrivning til RAID fra NFS-klient
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Har sat et RAID op på et qlogic-kort. Jeg kopiérer
data både internt på serveren, samt til og fra en
NFS-klient.

Kopiéring internt:
Fra RAID til intern SCSI-disk; 55.795 total
Fra intern SCSI-disk til RAID; 19.349 total

Kopiéring til og fra NFS-klient:
Fra RAID til NFS-klient: 33.923 total
Fra NFS-klient til RAID: 1:34.13 total

Tallene fra intern kopiéring viser at læsning at
skrivning til RAID'et kan være nok så hurtigt, hvis
forholdende ligger til rette.

Men NFS-klienten viser det modsatte, at læsning fra
RAID'et er tre gange så hurtigt som skrivning til
RAID'et. Der behøver dog ikke være nogen direkte
sammenhæng her.

Jeg har justéret disse sysctl-værdier uden at det har
ændret nævneværdigt på tiden.

net.inet.tcp.recvspace
net.inet.tcp.sendspace
kern.maxfiles
vfs.hirunningspace
vfs.lorunningspace

Frame-size er samme på RAID'et og qlogic-kortet.

Er skrivning vitterlig tre gange langsommere end
læsning?

Jeg har kopieret en mappe som består af 1800 filer og
mapper, filerne er enten ca. 4-8 KB eller ca. 0,5-3
MB. Tilsammen er det 738 MB.

NFS-klienten mounter med ver. 3, tcp samt r/w på
32768. Disse NFS-mount-parametre giver de bedste
tider.

Begge maskiner sidder på samme GB-switch og har
GB-kort i, den ene er Intel's em og den anden er
Broadcom's bge.

Er der nogle kerne-parametre jeg kan skrue på?

Fandt en tråd som handler om langsom nfs på
http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-performance/2003-June/000241.html
og har testet forslagene som kom. Men som sagt var det
minimalt hvad det forandrede.

Så jeg tror at hunden ligger begravet et andet sted, i
kommunikationen mellem netkortet og qlogic-kortet.

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan