Re: Gemme image af sin boks

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Feb 2004 - 22:35:45 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Gemme image af sin boks
Date: Thu, 12 Feb 2004 22:35:45 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 12/2-2004, at 21.36, Phil Regnauld wrote:

> madsen999@mailme.dk
>
> Jo.

> Jeps, noget i den stil:
>
> boot -s
> mount_nfs remote_server:/some/place /mnt
> dd if=/dev/da0 of=- | gzip -c > /mnt/disk.gz

ehhh?

Der blev godt nok sagt identiske bokse, men at de skulle være
identiske helt ned på blok niveau er ikke altid nødvendigt.
Hvis der skal restores på andre diske vil jeg måske foretrække
standard UNIX dump og restore?

Fra OpenBSD FAQ
14.9 - Preparing for disaster: Backing up and Restoring from tape
Backing up to tape requires knowledge of where your file systems are
mounted. You can determine how your filesystems are mounted using
the mount(8) command at your shell prompt. You should get output
similar to this:
# mount
/dev/sd0a on / type ffs (local)
/dev/sd0h on /usr type ffs (local)
Siden giver de så kommandoerne til at lave en fuld backup med:
# /sbin/dump -0au -f /dev/nrst0 /dev/rsd0a
# /sbin/dump -0au -f /dev/nrst0 /dev/rsd0h
# mt -f /dev/rst0 rewind

Nu er /dev/rsd0a et tape device - men på UNIX er alt jo filer, så
backup af
et filsystem på en IDE disk til en fil kan foretages med
/sbin/dump -0au -f /mount/point/backup/hostnavn-dato.dump /dev/rwd0a

evt. kombineret med gzip ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000