Re: Problemer med pf og vpn connection

From: Allan Wermuth (none@alw--sdf-eu.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 17 Dec 2004 - 11:16:49 CET

Date: Fri, 17 Dec 2004 10:16:49 +0000
From: Allan Wermuth <none@alw--sdf-eu.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Problemer med pf og vpn connection

On Fri, Dec 17, 2004 at 10:05:41AM +0000, Allan Wermuth wrote:

> Tjaah, med kommandoen "tcpdump -n -e -ttt -i pflog0", kan jeg også se at en
> ping af www.tv2.dk matches af sidste regel i nedenstående.
>
> <pf.conf>
> # scrub incoming packets
> scrub in all
>
> # setup default deny policy
> block all
>
> # pass traffic on the loopback interface
> pass quick on lo0 all
>
> # spoofing protection
> antispoof quick for em0 inet
> antispoof quick for ath0 inet
> antispoof quick for tun0 inet
>
> # pass out tcp, udp and icmp
> [...]

Jeg tilføjer lige en kommentar til mit eget indlæg.

Jeg har forsøgsvis også kørt med et regelsæt, som kun sætter default block for
em0 og ath0, og sætter en default pass for tun0, både ind og ud. Ligelidt hjalp
det.

Jeg troede, at følgende ville åbne fuldstændig for tun0

pass log quick on tun0 all

Det er sgu' møstisk ;-)

mvh

--