Re: PPPoE

From: Benny Simonsen (none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 14 Dec 2004 - 22:22:59 CET

Subject: Re: PPPoE
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Benny Simonsen <none@bsd-dk--slbs.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: 14 Dec 2004 22:22:59 +0100

Steffen Frøkjær <none@isfugl--kvaek.dk.lh.bsd-dk.dk>
wrote on Tue, 14 Dec 2004 21:36:13 +0100:

> Hejsa
>
> Jeg har en internetforbindelse baseret på PPPoE hos TDC, som bøvler
> lidt, mit problem er at den fra tid til anden går ned. men desvære
> uden der står noget i loggen om det. jeg har overvejet lidt om det er
> dhcp fejl (har fast IP via dhcp) men kan ikke rigtig finde ud af hvad
> det er der sker.
> Er der en måde man kan tvinge den til at forny dhcp leacen. (ppp køre
> fra rc.conf)
> eller er der nogen mulighed for at få flere data skrevet i loggen?
>
> --
> [...]

Hej

Det lyder lidt modstridende det du skriver - PPPoE - DHCP, er to
forskellige måder at få forbindelse på. TDC benytter begge dele,
afhængigt af hvilket abonnement du har.

Jeg har selv benyttet begge dele, med DHCP har min erfaring været at
man ikke skal forsøge at konfigurere forbindelsen til at være fast
(selvom man har fast IP).

Ellers har der ikke været de store problemer - ud over lige elværket,
TDC som mener at man enten skal have telefon eller ADSL forbindelse
(fysisk dekonnekter den modsatte i centralen - grrr.) og TDC der synes
at det er sjovt at give sig nye IP'adresser.

Du kan lige få min opsætning

/Benny

FreeBSD opsætning v. 4.x.:
Opsætning i /etc/rc.conf
Hvor xxx er dit netkort

Hvis DHCP:

# ADSL connection
ifconfig_xxx="DHCP"

Hvis PPPoE:
# ADSL connection - PPPoE User ppp configuration.
ppp_enable="YES" # Start user-ppp (or NO).
ppp_mode="ddial" # Choice of "auto", "ddial", "direct" or "dedicated".
                        # For details see man page for ppp(8). Default is auto.
ppp_nat="NO" # Use PPP's internal network address translation or NO.
ppp_profile="tdc_adsl" # Which profile to use from /etc/ppp/ppp.conf.

Endelig er der /etc/ppp/ppp.conf (indeholdende både default: + tdc_adsl:):
default:
 set log Phase Chat IPCP CCP tun command
 set redial 15 0
 set reconnect 15 0