Re: Mount Linux disk under FreeBSD

From: Christian Laursen (none@xi--borderworlds.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Dec 2004 - 20:07:21 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Mount Linux disk under FreeBSD
From: Christian Laursen <none@xi--borderworlds.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: 07 Dec 2004 20:07:21 +0100

Joachim Bondo <none@bsd--bondo.net.lh.bsd-dk.dk> writes:

> Jeg har eksperimenteret med mount, men kan ikke få Linux-disken
> mountet. Disken er midlertidigt sat på som slave på IDE1 (DVD-drevet
> er master), systemdisken er master på IDE2. Jeg har prøvet med
> kommandoer som 'mount -r -t ext3 /dev/ad1s1a /tmp/disk', men får
> 'mount: /dev/ad1s1a: No such file or directory'. Lister jeg /dev, er
> der ingen ad1* filer.

Hvis disken er primær slave, hedder den rigtigt nok ad1. Hvis der
ikke er nogle /dev/ad1* devices har FreeBSD ikke fundet disken.

Jeg kan ikke huske, hvordan det forholder sig med extended partitions,
men dem der på linux ville hedde hdb1, hdb2 o.s.v., hedder på FreeBSD
ad1s1, ad1s2 o.s.v. (Altså ikke noget med at sætte bogstaver i slutningen,
da linux ikke bruger bsd labels)

> Hvordan gør jeg? Er ext3 det rigtige filsystem at bruge? Kan det
> overhovedet lade sig gøre.

Du skal bruge ext2fs som filsystem, når du mounter. Hvis filsystemet ikke
blev unmountet pænt, skal du have installeret /usr/ports/sysutils/e2fsprogs
og køre e2fsck derfra først.

--
Christian Laursen