nfs-server og fsck

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 07 Dec 2004 - 02:22:24 CET

Date: Tue, 7 Dec 2004 02:22:24 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: nfs-server og fsck
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Vores nfs-server gik ned med et brag, antager at der
var fejl i det ene af de to raid-kabinetter som er
koblet på. De sidder på et Adaptec 3960D Ultra160 SCSI
adapter med to udgange. Jeg var i hvertfald ikke i
stand til at koble det ene kabinet op igen. Da det ene
ikke var i produktion endnu, tog jeg diskene fra det
ene kabinet over i det andet, og så kunne jeg mounte
partitionen.

Det var vigtigere at få serveren i gang igen, derfor
undersøgte jeg ikke grundigere hvad årsagen var. Men
siden jeg kunne mounte diske fra det andet kabinet,
lader det til at være en hardware-fejl på kabinettet.

Jeg troede at en baggrunds-fsck ville gå godt. Men
lige pludselig stoppede fsck'en op, og nfs-delen
stoppede med at svare, muligvis pga. stor trafik. Så
løsningen var at stoppe webserverne ;-/ og genstarte
nfs-serveren.

Nu står den og fsck'er sig gennem 1,7 TB, hvilket jo
vil tage sin tid.

Men er der et kneb som jeg kan foretage, mens jeg er i
single-usermode, og som kan markere partitionen som
OK, og så tage den ned på et mere belejligt tidspunkt?

Den kører FreeBSD 5.3 beta3, klokken er snart 2.30 og
jeg er *meget* træt, og skal "heldigvis" tidlig op i
morgen.

Jeg skal opgradére til FreeBSD 5.3 stable, men ville
skubbe det til marts, da den havde kørt knaldgodt før
dette. Dette kan evt. være en sidste udvej for at gå
gang i både webben og fsck'en, hvis jeg ikke kan bilde
den ind, at filsystemet er OK.

Hilsen
Claus