fejl med disklabel på FreeBSD 5.(næsten 3)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 25 Aug 2004 - 15:55:20 CEST

Date: Wed, 25 Aug 2004 15:55:20 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: fejl med disklabel på FreeBSD 5.(næsten 3)
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Har en nfs-server som kører en 5-current pr. 18. feb.
2004.

Når jeg skal tilføje mere disk bruger jeg disklabel.
Hvis der er for lidt plads, skal jeg først ind i
disklabel igen, afsætte mere plads til partitionen og
så bruge voksefs, for at udvide disken.

Dette har jeg efterhånden gjort fem-seks gange uden
problemer. Men her idag skulle jeg udvide igen, og når
jeg forsøger at gemme de nye oplysninger, siger
disklabel:

partition e: partition extends past end of unit
re-edit the label? [y]:

Jeg har tjekket at ingen partitioner overlapper. Jeg
kan øge størrelsen med et par blokke, men ikke i den
størrelses-orden jeg har brug for.

Dagen i forvejen (da jeg arbejdede med den forrige
partition d), skulle jeg tilsvarende udvide. Her sagde
voksefs at der var en ginode, som stod i vejen. Dette
blev løst ved at køre fsck på partitionen, og så
udvide (fandt en tråd på internettet).

Har disse to ting nogen relation?

Hvordan kommer jeg evt. ud over denne "extends past
end of unit"?

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan