Re: IPFW traffic shaping

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 22 Aug 2004 - 21:26:03 CEST

Date: Sun, 22 Aug 2004 21:26:03 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IPFW traffic shaping

On 2004.08.22 20:46:33 +0200, Martin Madsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har lavet hvad jeg mener der skal til vha. forskellige guides på nettet,
> man ipfw, man dummynet og freebsd handbook. Men jeg synes ikke helt den
> fungerer som den skal.
>
> Hvis jeg loader et script med "divert" og "add all from any to any" som de
> eneste 2 linjer kan jeg loade en side som fx newz.dk med omkring 50KB/s og
> det samme gør sig gældende hvis jeg loader mit shaping script. Men hvis jeg
> starter med at uploade noget til fx en ftp med ca: 40-50KB/s kan jeg ikke
> downloade sider med mere end ca. 10KB/s.

Det lyder som om linien er overbelastet udgaaende.

> Min linje er på 512/512Kbit/s.

Du skal lave dine pipes en smule mindre end din reele baandbrede for
at kompensere for at du shaper fra den "forkerte" ende af linien
mht. til shaping af download - altsaa at du shaper efter flaskehalsen.
Ud over det er din linie jo ikke reelt 512KBit pga. overhead til
f.eks. ATM/PPPoE eller hvad din linie nu koerer.

AFAIR havde jeg mine pipes sat til 57KB/s fra en CC 512KBit ADSL.. men
jeg er ikke lige sikker da jeg har ikke faaet sat det op igen efter
jeg skiftede firewall.

Du boer holde oeje med "ipfw show" for at se om din trafik "rammer" de
regler du regner med.

Umidelbart ser dit script fornuftigt nok ud.

--
Simon L. Nielsen
FreeBSD Documentation Team