Harddisk spin-down

From: Erik Nordström Andersen (none@erik--erik-n-andersen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 27 Apr 2004 - 23:48:26 CEST

Date: Tue, 27 Apr 2004 23:48:26 +0200
From: Erik Nordström Andersen <none@erik--erik-n-andersen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Harddisk spin-down

Hej

Jeg har en gammel harddisk som jeg har mountet som /backup på min lille
hjemme-server. Et backup-script kører hver nat, og ellers bliver disken
ikke brugt. Mit problem er, at disken larmer som et køleskab, og den
slukker ikke når den ikke er i brug, selv om dette er slået til i BIOS.
/backup er det eneste der ligger på disken, så der burde ikke være nogen
swap eller log-filer som holder gang i disken.

Jeg har googlet frem og tilbage, og fandt ataidle under ports. "ataidle
-P 1 0 0" slukker fint for harddisken, men hvis jeg bagefter tilgår
disken, hænger serveren med beskeden "ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying
(2 retries left)". Jeg har fundet ud af, at jeg kan bruge ataidle hvis
jeg først kører "umount /backup". Når jeg så kører "mount -a" igen efter
at have slukket harddisken med ataidle, vågner harddisken op igen. Så nu
har jeg tilføjet umount/mount til mit natlige cron job; desværre kan jeg
så ikke tilgå /backup gennem samba i løbet af dagen for at se om
backup-scriptet har kørt som det skal. Jeg kunne måske bruge automount,
men har læst mig til at det giver nogle sikkerhedsproblemer.

Tja, jeg ved vist ikke engang hvad mit spørgsmål er :-), men er der en
smartere måde at få harddsiken til at slukke når den ikke er i brug?

Lidt specs:
FreeBSD 5.2.1-RELEASE-p5
Fra /etc/fstab:
   /dev/ad0s1d /backup ufs rw 2 2
ataidle-0.5
Harddisk: Model: Maxtor 94098H6
Motherboard: Via Epia M-10000
"device apm" er udkommenteret i KERNCONF

Mvh Erik