Re: UPS nødstrøm

From: Henrik Boegh (none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 26 Apr 2004 - 07:02:03 CEST

Date: Mon, 26 Apr 2004 07:02:03 +0200
From: Henrik Boegh <none@henrik.list--boegh.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: UPS nødstrøm

On Mon, Apr 26, 2004 at 12:39:58AM +0200, Kristen Nielsen wrote:

> Er det noget nyt, eller specielt noget vedr. EDB udstyr.
> Forsikringen (altså brandforsikringen) har tidligere altid taget
> køleskabet hvis compræssoren brænder af grundet lyn, og erstatter
> samtidig indholdet hvis ikke det lykkedes at rede det.
>
> Ligeledes andre motorer hvis lynet rammer installationen.

Det er desværre et kendt faktum at nogle forsikringsselskaber har
paranoia i forhold til EDB-udstyr.
Forbrugerstyrelsen lavede på et tidspunkt en undersøgelse for at se hvor
mange private indbosforsikringer der dækkede EDB-udstyr. Det var kun
knap halvdelen af forsikringsselskaberne der dækkede EDB-udstyr uden en
speciel tillægsforsikring (mit gamle forsikringsselskab Alm. Brand ville
f.eks. have en oversigt over hvilke EDB-maskiner, switches m.m. før de
dækkede dem) mens andre bare tager dem som en del af den almndelige
indboforsikring (Tryg gør f.eks.).

I erhvervsmæssig sammenhæng stiller de tit krav om overstrøm- og
lynbeskyttelse før de vil forsikre EDB-udstyr.

En ikke bekræftet kilde fortalte mig engang at ca. 33% af de ulykker der sker
er overspænding/lyn. Ca. 11% var faldskader. 9% var indbrudstyveri.
Andre 9% var uagtsomhed. 4% var kortslutning internt i maskinen eller i
noget af det tilsluttede udstyr. 3½% var vandskader. Andre 3½% skyldes
brand der er startet ved "eksterne omstændigheder". 2% var tyveri fra
køretøjer.

--
Hilsen
Henrik Bøgh ( henrik.list@boegh.net )