Re: Erfaring med DB DNS servere (was: Opsætning af DNS server)

From: Anders Dyekjaer (none@anders--dyekjaer.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 Apr 2004 - 11:07:37 CEST

From: Anders Dyekjaer <none@anders--dyekjaer.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Erfaring med DB DNS servere (was: Opsætning af DNS server)
Date: Wed, 21 Apr 2004 11:07:37 +0200

On Wednesday 21 April 2004 10:36, Phil Regnauld wrote:

> Det er ikke altid du skal bruge en DB til det. Vi laver DNS værktøj
> til ISPer, og vi bruger ikke DB til at lægge data i, kun SOAen.
>
> Dataen ligger i RCS format, og så bygger vi zoner on-the-fly.
> Og ja, det er en web GUI.

> Hvis de skal være auth., så behøver de IKKE at være recursive!

Alright, det undlader jeg så :-)
Jeg kan bare ikke lige huske hvordan det er:
F.eks.
Der findes 2 nameservere på et netværk der at sat op til IKKE at svare på
recursive queries, men er autoritative for et par domæner.
En klient har KUN disse 2 nameservere i /etc/resolv.conf.

Vil klienten så kunne spørge om IP adressen på et domæne(f.eks. bsd-dk.dk) som
nameserverne ikke er autoritative for?
Jeg husker det som at nameservernes svar vil indeholder navnene på andre
autoritative nameservere for det forespurgte domæne (f.eks for .dk)

Er det ikke korrekt?

Så grunden til at man vælger ikke at svare på recursive er for at "lette"
trafikken på nameserverne og netværket? right?

Bind-dlz ser iøvrigt rigtig godt ud!

Thanks,

~Anders