Re: Opsætning_af_DNS_server_(flere_domains)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 17 Apr 2004 - 13:39:53 CEST

Date: Sat, 17 Apr 2004 13:39:53 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Opsætning_af_DNS_server_(flere_domains)
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Mange tak til claus for hælpen... det var jo næsten
> copy/paste :)

Fint, så var der ingen skrivefejl fra min side.

> Hvad skal der til for at køre flere domains
> (domain-fil.dk,
> domain-fil-2.dk... domain-fil-n.dk eller hva') ?

I /etc/namedb/named.conf lægger du en ny zone ind:

zone "domain-fil-2.dk" {
        type master;
        file "domain-fil-2.dk";
};

Det nemmeste er så at kopiére den første zone-fil, og
så ændre de rigtige steder. Hvis du har allokeret
dette domæne i et andet ip-adresse-område end det
første, skal du lave en ny reverse zone for denne,
eks:

zone "2.168.192.in-addr.arpa" {
        type master;
        file "2.168.192.in-addr.arpa";
};

Husk at genstarte named (ps ax|grep -i named og kill
-HUP pid-på-named-proc) eller named.reload.

NB! Hvis du laver ændringer til en eller flere zoner,
må du huske at justere serienummeret, som oftest
består af YYYYMMDDxx (som f.eks. 2004041601 ;
Serial).

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan